آيا همنامي برخي از فرزندان امام علي (ع) با خلفا نشانه داشتن روابط دوستانه با آنها نيست؟
پاسخ:
هر جامعهاي آداب و رسومي دارد كه جامعه ديگر آنها را نميپذيرد؛ براي نمونه عربها آدابي دارند كه عجمها آنها را نميپذيرند. نامگذاري در هر قوم و قبيلهاي وجود دارد؛ يعني هر پدري با انگيزه ويژهاي براي فرزندان خود نامي برميگزيند. گاه نامي مانند نامهاي ايراني جمشيد، داريوش و... نزد گروهي خوب و پسنديده است. اما عربها اين نامها را نميپسندند؛ چنانكه نامهايي مانند خالد، مالك، شِمر، عُدَي، بكر، عمر، عثمان، معاويه، يزيد و...، نزد آنان مرسوم است. صاحبان اين نامها هم از جنبه خوبي و بدي با يكديگر متفاوتاند؛ برخي انسانهاي شجاع و نيرومند، برخي ديگر ترسو و شماري از آنان عالم و برخي ديگر جاهلاند.
ازاينرو برگزيدن نامي كه يك فرد آن عالم و فرد ديگر آن جاهل است به معناي دوست داشتن افراد جاهل يا تأييدكردن جهل نيست. نامگذاري به نام خلفا نيز چنين است. از اينرو كساني كه نام آنان را بر فرزندان خود نهادهاند نه به انگيزه برخورداري خلفا از اين نامها بلكه به دليل رواج اين نامها ميان عربها بوده است. نامگذاري فرزندان اهلبيت نيز به همين دليل صورت پذيرفته است و هرگز بر پذيرش كارهاي خلفا و محبوبيت آنها دلالت نميكند.
افزون بر اين، چنين نامگذاري از همكاري و مشاوره حضرت امير (ع) با خلفا يا بيعت وي با آنان ـ بر فرض تحقق آن ـ مهمتر نيست؛ پس نه اين همكاري و بيعت و نه آن نامگذاري بر تأييد خلافت دلالت نميكند؛ زيرا افزون بر اينها دلايل قوي ديگري مانند حفظ اسلام و پرهيز از پديدآمدن اختلاف ميان مسلمانان وجود داشته است و هنگام تعارض دو دليل با يكديگر دليل قويتر را بايد برگزيد.
مراجعه شود: شكست اوهام، ص 234.
:: موضوعات مرتبط:
پاسخ به شبهات ,
خلفاء و صحابه ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1554
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1