اخلاق
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 67
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 637
بازدید ماه : 2152
بازدید کل : 186689
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

انگيزه بعثت‏
عَنْ عَلِىُّ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ:سَمِعْتُ النَّبىَّ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِه و قالَ:بُعِثْتُ بِمَكارِمِ الْاَخْلاقِ وَ مُحاسِنِها.

 

بحار جلد 6،صفحه 164

على عليه السلام از رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) شنيده است كه فرمود:من براى خلقيات كريمه و صفات پسنديده مبعوث شده‏ام.

قالَ رَسُولُ اللّهُ(صلي الله عليه و آله):بُعِثَ لِاُتَمَّمَ مَكارِمِ الْاَخْلاقِ.

 

سفينه،(خلق)،صفحه 410

و نيز فرموده است:مبعوث شده‏ام تا برنامه‏هاى مكارم اخلاقى را تتميم و تكميل نمايم.

راه رستگارى‏
قالَ رَسُولُ اللّهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِه:خَيارِكُمْ اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقاً الَّذينَ يَألِفُونَ.

 

تحف العقول ‏صفحه 45

رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) فرموده است:بهترين شما كسانى هستند كه اخلاقشان نيكوتر است.آنانكه با مردم طرح الفت و محبت مى‏ريزند و مردم نيز با آنان پيوند انسو دوستى برقرار مى‏كنند.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:ذَلِّلوا اَنْفَسِكُمْ بِتَرْكِ الْعاداتِ وَ قُودُها اِلى فِعْلِ الطّاعاتِ وَحَمِّلوُا بِها اَعْباءِ الْمُغارِمِ وَصُونُوها عَنْ دَنَسِ الْمَآثِمِ.

 

غررالحكم،صفحه 407

على عليه السلام فرموده:نفس متجاوز و سركش خويش را با ترك عادات ناپسند خوار نمائيد و با انجام اوامر الهى و ادارش سازيد و بار غرامتهاى تخلفش را بر وى تحميل نمائيد،با ارتكاب مكارم اخلاق زينتش كنيد و از پليديهاى گناه مصونش داريد.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:تَحَلَّوْا بِالْاَخْذِ بِالْفَضْلَ وَالْكَفُ عَنِ الْبَغِىِ وَالْعُمَلِ بِالْحَقِّ وَالْاِنْصافِ مِنَ النَّفْسِ.

 

غررالحكم،صفحه 352

و نيز فرموده است:با سعى و مجاهده،فضائل اخلاقى را بنفس سركش خود تحميل كن و برخلاف ميل و رغبتش او را به پاكى و نيكى وادا،زيرا خواهش طبيعى و رغبت نفسانى بشر،بشهوات ناروا و رذائل اخلاق است و قبول فضائل و ملكات پاك برخلاف تمايلات فطرى نفس است.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:ما اَصْعَبَ اكْتِسابَ الْفَضائِلِ وِاِيْسِرَ اتْلافَّها.

 

شرح ابن ابى الحديد،جلد 20،صفحه 259،كلمه 38

على عليه السلام فرموده:چه سخت است تحصيل صفات پسنديده و فضائل اخلاق و چه آسان است نابود ساختن خلقيات حميده و برباد دادن آنها.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:لَيْسَ مِنْ اَخْلاقِ المُؤمِنِ الْمَلِقُ وَ لَا الْحَسَدُ اِلّا فى طَلَبِ الْعِلْمِ.

 

تحف العقول صفحه 207

على (عليه السلام) فرموده است:تملق گرفتن و حسد بردن از خلقيات مردان با ايمان نيست مگر در راه فرا گرفتن علم و دانش.

على (عليه السلام) فرمود: عُنْوانُ صَحيفَةِ الْمُؤمِنِ حُسْنُ خُلْقِهِ.

 

سفينه(خلق)صفحه 410

سرلوحه كتاب سعادت بشر ملكات پاك و سجاياى اخلاقى اوست.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:جَهْلُ الْمَرْءِ بِعُيُوبِهِ مِنْ اَكْبَرِ ذُنُوبِه.

 

ارشاد مفيد،صفحه 142

على عليه السلام ميفرمايد:جهل،بى خبرى انسان از عيوب اخلاقيش در رديف بزرگترين گناهان اوست.

قالَ اَميِرَلْمُؤمِنينْ عَلَيهِ السَّلامُ:الْجَهْلُ بِالْفَضائِلِ مِنْ اَقْبَحِ الَّرذائِلِ.

 

غررالحكم،صفحه 91

اميرالمومنين(عليه السلام) ميفرمايد:جهل آدمى بضائل اخلاقى خود،از قبيح‏ترين صفات رذيله است.

وَ عَنهُ عَلَيهِ السَّلامُ:اَعْجَزَ النّاسِ مَنْ قَدَرَ عَلى اَنْ يَزيلَ النَّقْصَ عَنْ نَفْسِهِ وَلَمِّ يَفْعِلْ.

 

مستدرك 2،صفحه 310

و نيز فرموده است:ناتوانترين مردم كسى است كه به اصلاح نواقص معنوى و سيئات اخلاقى خود قادر باشد و اقدام نكند.

عَن اَبي جَعْفَرٍ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ:يُحْفَظُ الْاَطْفالُ بِصَلاحِ آبائِهِمْ.

 

بحار 15،صفحه 178

امام باقر عليه السلام فرموده است:فرزندان بشر با صلاحيت اخلاقى پدران خود از از خطر انحراف مصون ميمانند.

عَنْ عَلى(عليه السلام) اِنَّهُ قالَ لَوْ كُنّا لانَرْجُو جَنَّةً وَ لانَخْشى ناراً وَلاعِقاباً لَكانَ يَنْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الْاَخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلى سَبيلِ النّجاحِ.

 

آداب النفس جلد 1 صفحه 26

على(عليه السلام) مى‏فرمود:اگر فرضاً نه ببهشت اميدوار باشيم و نه از آتش ترسان،ثواب و عقابى را عقيده نداشته باشيم باز شايسته است از پى سجاياى اخلاقى برويم زيرا اخلاق پسنديده و ملكات فاضله است كه ما را در زندگى براه رستگارى هدايت مى‏كند.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:مَنْ اَحَبَّ الْمَكارِمَ اجْتَنَبَ الْمَحارِمَ.

 

ارشاد مفيد،صفحه 141

على عليه السلام فرموده است:كسيكه مكارم اخلاقى و سجاياى انسانى را دوست دارد بايد از گناه و نادرستى بپرهيزد،زيرا مكارم اخلاق با گناهكارى و عصيان،ناسازگار است.

وَ عَنهُ عَلَيهِ السَّلامُ:رُبَّ عَزيزٍ اَذَلَّهُ خُلْقُهُ وَ ذَليلٍ اَعَزَّهُ خُلْقُهُ.

 

سفينه،خلق،صفحه 411

و نيز فرموده است:چه بسا عزيزانى كه اخلاق ناپسند،آنها را بذلت و خوارى انداخته و چه بسا مردم پست و كوچكى كه صفات پسنديده،آنانرا عزيز و محبوب ساخته است.

قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:تَحَلَّوْا بِالْاَخْذِ بِالْفَضْلِ وَالْكَفِّ عَنِ الْبَغْىِ وَالْعَمَلِ بِالْحَقِّ وَالْاِنْصافِ مِن َالنَّفسِ.

 

غررالحكم،صفحه‏352

على عليه السلام فرموده است:خويشتن را با فضائل اخلاقى و ملكات انسانى بيارائيد،از ستم خوددارى كنيد،بحق و درستى رفتار نماييد و با قضاوت وجدانى خود نسبت بمردم منصف باشيد.

عَنْ اَبيجَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلامُ:وَللّهُ ما يُنْجُو مِنَ الذَّنْبِ اِلّا مَنْ اَقَرَّبِه.

 

كافى جلد 2 صفحه 426

امام باقر عليه السلام ميفرمود:بخدا قسم هيچكس از گناه خلاص نميشود مگر آنكه صريحاً به گناه خود اقرار نمايد.

و نيز از آن حضرت حديث شده است: ما اَرادَ اللّهُ تَعالى مِنَ النّاسِ اِلّا خَصْلَتَيْنِ:اَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزيدَهُمْ وَ بِاالذُّنوبِ فَيَفْفِرَها لَهُمْ.

 

كافى جلد 2 صفحه 426

خداوند از مردم خواستار دو فضيلت است:به نعمتها اقرار كنند تا بر آن بيفزايد،و بگناهان اعتراف نمايند تا آنها را ببخشد.

عَن عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهُماَ السَّلامُ قالَ:كانَ رَسُولُ اللّهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِه يَقُولُ فى آخِرِ خُطْبَتِه طُوبى لِمَنْ طابَ خُلقُهُ وَ طُهَرَتْ سَجيَّتُهُ وَ صَلُحَتْ سَريرتُهُ وَ حُسُنَتْ عَلانِيَتُهُ وَانْفَق َالْفَضْلَ مِنْ مالِه وَ اَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ وَ اَنْصَفَ النّاسَ مَنْ نَفْسِه.

 

كافى 2،صفحه 144

از حضرت سجاد عليه السلام حديث شده است كه رسول اكرم در آخر خطبه خود فرمود:خير و سعادت براى كسى است كه اخلاقش پسنديده و خويش پاك باشد،باطنش نيكو و ظاهرش خوب باشد،مازاد اموال خود را انفاق كند و از اداء سخنان زائد امساك نمايد و با همه مردم بعدل و انصاف رفتار كند.

عَن اِسْحقَ بْنِ عَمَّارٍ،عَن اَبيعَبدِاللّهِ عَلَيهِ السلامُ قالَ:اِنَّ الْخُلْقُ مَنيحَةٌ يَمْنَحُنهَااللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقَهُ،فَمِنْهُ سَجِيَّةٌ وَ مِنْهُ نَيَّةٌ.فَقُلْتُ فَأيَّتُهُما اَفْضَلْ؟فَقالَ صاحِبُ السَّجِيَّةِ وَ هُوَ مَجْبولٌ لا يَسْتَطيعِ غَيْرَهُ وَ صاحِبٌ نِيَّةِ يَصْبِرُ عَلَى الطّاعَةِ تَصَبُّراً فَهُوَ اَفْضَلْهُما.

 

كافى 2،صفحه 101

اسحق بن عمار از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمود:خلق خوب و صفت پسنديده عطيه الهى است كه خداوند جهان به بندگان خود عطا فرموده و آن بر دو قسم است:نزد بعضى فطرى و بصورت سجيه و در گروه ديگرى اكتسابى و قائم به نيت و اراده است.اسحق پرسيد كدام يك نسبت به ديگرى برترى دارد؟حضرت فرمود:صفت فطرى با سرشت آدمى تركيب شده و صاحبش بطور طبيعى نميتواند بغير آن متصف باشد ولى خلق اكتسابى از راه مجاهده و بردبارى بدست آمده است و هر صفت پسنديده‏اى كه با كوشش و صبر بدست آيد بر صفت طبيعى برترى دارد.

عَن اَبيعَبدِاللّهِ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ قالَ اَميرَ الْمؤمِنينَ(عليه السلام):اَلْمُؤمِنُ مَألُوفٌ وَ لا خَيْرُ لِمَنْ لا يَأْلِفُ وَ لا يُؤلَفُ.

 

كافى 2،صفحه 100 و 102

امام صادق از على(عليه السلام) حديث كرده است كه فرمود مرد با ايمان شايسته دوستى و الفت است،كسيكه خود با مردم دوستى نميكند و مردم نيز او را لايق دوستى نميدانند در وجودش خير و خوبى يافت نمى‏شود.

عَن عَنْبَسَةَ بْنِ الْعابِدِ قالَ قالَ لى اَبوعَبْدِاللّهِ عَلَيهِ السَّلامُ:ما يَقْدَمُ الْمُؤمِنُ عَلى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَمَلٍ بَعْدَ الْفَرائضِ اَحَبَ اللّهِ اِلى اللّهِ تَعالى مِنْ اَنْ يَسَعَ النّاسَ بَخُلْقِهِ.

 

كافى 2،صفحه 100 و 102

امام صادق عليه السلام به عنبسة بن عابد فرمود:بعد از فرائض دينى هيچ يك از اعمال مرد با ايمان در پيشگاه الهى محبوبتر از آن نيست كه با تمام مردم به گشاده روئى و حسن خلق برخورار نمايد.

 

 

 

پاكى، پليدى‏

 

قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّيها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّيها.

 

(سوره 91 آيه 9)

به همه اين آيات الهى قسم كه سعادت و رستگارى براى كسى است كه جان خود را از پليدى تطهير كند و روح خويش را از ناپاكى برهاند. بدبخت و ضرر كار كسى است كه به آلودگى گرفتار شود و به ناپاكى بگرايد.

 

على (عليه السلام) فرمود: عُنْوانُ صَحيفَةِ الْمُؤْمِنِ حُسْنُ خُلْقِه. سرلوحه كتاب سعادت بشر ملكات پاك و سجاياى اخلاقى او است. اين همه آياتى كه در قرآن درباره زمين و آسمان، درباره اشجار و حيوان، درباره نطفه و جنين و خلاصه درباره قسمتهاى مختلف جهان آمده است براى جلب توجه به خداوند بزرگ و ايجاد روح ايمان است. آياتيكه درباره ملكات پسنديده و سجاياى اخلاقى آمده يا آياتيكه درباره سيّئات اخلاقى و ملكات زشت نازل شده است همه به منظور دعوت بشر به فضائل روحانى و بركنارى از صفات ناپسنديده است.

 

رسول اكرم در بيان مأموريت آسمانى خود فرمود: بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَكارِمَ الْاَخْلاقِ.

 

(سفينه (خلق) صفحه 410)

من به منظور تتميم و تكميل مكارم اخلاق بشر از طرف خداوند برگزيده شده‏ام.

 

عَنْ على (عليه السلام) اِنَّهُ قالَ لَوْ كُنّا لانَرْجُو جَنَّةً وَ لانَخْشى ناراً وَ لا ثَواباً وَ لا عِقاباً لَكانَ يَنْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الْاَخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلى سَبيلِ النَّجاجِ.

 

(آداب‏النفس، جلد 1، صفحه 26)

على (عليه السلام) مى‏فرمود: اگر فرضاً نه به بهشت اميدوار باشيم و نه از آتش ترسان، ثواب و عقاب را عقيده نداشته باشيم باز شايسته است از پى سجاياى اخلاقى برويم زيرا اخلاق پسنديده و ملكات فاضله است كه ما را در زندگى به راه رستگارى هدايت مى‏كند.

 

على (عليه السلام) مى‏فرمود: حُسْنُ الْخُلْقِ خَيْرُ رَفيقٍ. بهترين همنشين انسان فضائل اخلاقى و صفات پسنديده خود او است. يكى از سرمايه‏هاى بزرگ پيامبران الهى كه از عوامل مهم نفوذ و تأثير در افكار جامعه بوده ملكات پاك و سجاياى اخلاقيست.

 

اِنَّ اللّهَ خَصَّ الْاَنْبِياءَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ بِمَكارِمِ الْاَخْلاقِ.

 

(سفينه (خلق)، صفحه 410 -411)

از خصائصى كه خداوند به تمام رهبران آسمانى عنايت فرموده صفات پسنديده و كرامت اخلاقيست.

 

قالَ الصّادِقُ عَلَيْهِ السَّلامُ: حُسْنُ الْخُلْقِ يَزيدُ فى الرِّزْقِ.

 

(سفينه، خلق، صفحه 411)

امام صادق عليه السلام فرموده: حسن خلق مايه افزايش روزى است.

 

قالَ عَلِىٌّ عَلَيْهِ السَّلامُ: سُوءُ الْخُلْقِ يُوحِشُ الْقَريبَ وَ يُنَفِّرُ البَعيدَ.

 

(غررالحكم، صفحه 435)

على عليه السلام فرموده است: خلق بد، دوست و خويشاوند را ميرماند و بيگانه و ناشناس را باعراض و بى‏اعتنائى وامى‏دارد.

 

وَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلامُ: رُبَّ عَزيزٍ اَذَلَّهُ خُلْقُهُ وَ ذَليلٍ اَعَزَّهُ خُلْقُهُ.

 

(سفينه، خلق، صفحه 411)

و نيز فرموده است: چه بسا عزيزانى كه اخلاق ناپسند، آنها را به ذلت و خوارى انداخته و چه بسا مردم پست و كوچكى كه صفات پسنديده، آنان را عزيز و محبوب ساخته است.

 

قالَ الصّادِقُ عَلَيْهِ السَّلامُ: وَ لاتَكُنْ فَظّاً غَليظاً يَكْرَهُ النّاسُ قُرْبَكَ وَ لاتَكُنْ واهِناً يُحَقِّرُكُ مَنْ عَرَفَكَ.

 

(تحف‏العقول، صفحه 304)

امام صادق عليه السلام روش برترى طلبان خشن و خودخواه را و همچنين رفتار مهرطلبان زبون و پست را مطرود شناخته و ضمن سخنان خود به عبدالله جندب فرموده است: نه بداخلاق و تندخو باش كه مردم به ملاقاتت بى‏رغبت باشند و از تو دورى گزينند و نه پست و فرومايه باش كه آشنايانت تو را با ديده تحقير بنگرند و آنانكه تو را مى‏شناسند خوارت بدارند.

 

قالَ عَلِىٌّ عَلَيْهِ السَّلامُ: اَلشَّرُّ كامِنٌ فى طَبيعَةِ كُلِّ اَحَدٍ فَاِنْ غَلَبَهُ صاحِبُهُ بَطَنَ وَ اِنْ لَمْ يَغْلِبْهُ ظَهَرَ.

 

(فهرست غرر، صفحه 173)

على عليه السلام فرموده است: بدى و بدخواهى كه ناشى از هواى نفس و حس درنده‏خويى بشر است همواره در نهاد همه انسانها بطور پنهانى وجود دارد. اگر آدمى با نيروى ايمان و صفات انسانى بر آن غلبه كند تمايل بدى به ضمير باطن رانده مى‏شود و همچنان پنهان مى‏ماند. و اگر نتوانست بر كشش حيوانى خود پيروز گردد تمايل بدى بروز مى‏كند و از پس پرده اختفاء بيرون مى‏آيد.

 

وَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلامُ: اَلنَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلى‏ سُوءِ الْاَدَبِ وَ الْعَبْدُ مَاْمُورٌ بِمُلازَمَةِ حُسْنِ الْاَدَبِ وَ النَّفْسُ تَجْرى بِطَبْعِها فى مَيْدانِ الْمُخالَفَةِ وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّها عَنْ سُوءِ الْمُطالَبَةِ فَمَتى‏ اَطْلَقَ عِنانَها فَهُوَ شَريكٌ فى فَسادِها وَ مَنْ اَعانَ نَفْسَهُ فى هَوى‏ نَفْسِه فَقَدْ اَشْرَكَ نَفْسَهُ فى قَتْلِ نَفْسِه.

 

(مستدرك 2، صفحه 270)

و نيز فرموده است: تمايل نفس اماره به رفتار ناپسند است، ولى انسان موظف به حسن رفتار است. نفس آدمى به طبع خود در راه بدى و مخالفت قدم برمى‏دارد و انسان شايسته كسى است كه مجاهده كند و خواهشهاى نادرست نفس خويش را مردود و مطرود سازد. زمانيكه آدمى عنان نفس سركش را از دست بدهد و آن را در ارضاء تمنياتش آزاد گذارد او خود شريك تباهى و فساد خويشتن است، و اگر نفس خود را در تمنيات نادرستش يارى و كمك نمايد خودش شريك نفس خود در كشتن خويشتن شده است.





:: موضوعات مرتبط: , , ,
:: بازدید از این مطلب : 1415
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : شنبه 7 تير 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');