متن سخنرانی حاج داراب کلایی دردانشگاه امام حسین گفتار دوم
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 296
بازدید ماه : 3356
بازدید کل : 190617
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

گفتار دوم

سوالات:

1-   چرا برخي از خواص بني هاشم ، امام حسين (ع) را همراهي نكردند؟

2-  چرا امام زنان و كودكان را همراه خود برد؟

3-   عكس العمل حكومت يزيد در خروج امام از مدينه چگونه بود؟

4-  واكنش مردم مكه در برابر ورود امام چگونه بود؟

5-  چرا مردم مكه از حضور آنحضرت استقبال نكردند؟

سوال 1- چرا برخي از خواص بني هاشم، امام حسين(ع) را همراهي نكردند؟

سه شخصيت معرف بني هاشم: 1- محمد حنفیه 2- عبدالله بن جعفر 3- عبدالله بن عباس

1-    هر سه مخالف يزيد بودند و امام را قبول داشتند اما در آن شرايط زماني مخالفت با يزيد را به مصلحت نمي دانستند و يكي گفت به مكه برو آن جا امن است، يكي ديگر گفت به يمن برو آن جا امن تر است   (كامل بن اثير ج4 ص37)

2-    اين احتمال هم وجود دارد كه غيبت آن ها با اجازه و دستور امام بوده است. آنحضرت مايل بودند كه مدينه يكباره از مردان بني هاشم خالي نشودو نيز حلقه ارتباطي آنحضرت با مدينه قطع نشود (الفتوح ج2ص20/ بحار ج44ص330)

سوال 2- چرا امام زنان و كودكان را همراه خود برد؟

1-    روش حكومت امويان خشن بود و زنان و كودكان اهل بيت در مدينه در صورت خروج آنحضرت امنيت نداشتن و زنان و كودكان را به گروگان مي گرفتند. با بردن آن ها امام مانع بازداشت آن ها شدند.

2-    نهضت آنحضرت از همان اول همه جانبه و فراگير بود و مثل يك باغي بود كه همه جور ميوه در خودش دارد و هر گلي يك بويي دارد پس در اين نهضت سن زن و مرد معنايي ندارد و زنان و كودكان نقش پيام رساني نهضت را ايفا خواهند كرد.

3-    تاريخ ثبت كرده است زنان و كودكان با تشخيص خود، اين راه و نهضت آنحضرت را انتخاب كردند و اين انتخاب به معني عمق معرفت آن ها است. تكليف شناسي آن ها بي نظير بود. ابن عباس گفت : زنان و كودكان را مبر، زنان و كودكان گفتند به خدا سوگند مرگ و زندگي ما تنها با امام حسين(ع) است و حضرت فرمود: آنان از من جدا نمي شوند (مدينه الهاجر ج3 ص454)

4-    جنگ رواني امويان اين بود كه حسين(ع) خواهان جنگ با يزيد است همراهي زنان و كودكان اين فتنه را خنثي كرد كه كسي كه قصد جنگ دارد نبايد زنان و كودكان را همراه خود ببرد.

سوال 3- عكس العمل حكومت اموي در خروج آنحضرت از مدينه چه بود؟

1-    حكومت اموي فرماندار مدينه را بخاطر مسامحه با آن حضرت از مقامش عزل كردند و عمربن سعيد را با حفظ سمت مكه او را والي مدينه كردند. وي مخالف سرسخت اهل بيت بود.

2-    يزيد نامه تندي را به ابن عباس نوشت و از او خواست كه با امام حسين(ع) ملاقات كند و از مخالفت با يزيد دست بكشد و در صورت بيعت حسين بن علي هر چه بخواهد به او خواهند داد.

سوال 4- واكنش مردم مكه در ورود آنحضرت به مكه چه بود؟

1-    در مدت 4 ماه و 10 روز حضور امام در مكه دو خطبه كوتاه در جمع اصحابش خواند اما در برخورد مردم مكه در تاريخ هيچ چيزي ثبت نشده است همين سكوت معنادار معلوم است كه مردم مكه از او استقبال نكردند.

2-    هيچ يك از اهالي مكه به همراهي آنحضرت در كربلا نبودند وشهيد نشدند.

3-    خطبه عمومي براي مردم مكه بهانه بدست امويان مي افتاد و زمينه دستگيري آنحضرت را فراهم مي كرد.

سوال 5- چرا مردم مكه از حضور آنحضرت استقبال نكردند؟

1-    اكثريت اهالي مكه مردمي بودند كه عداوت ذاتي و كينه نسبت به خاندان پيامبر به ويژه علي(ع) داشتند. اهالي مكه از دو گروه بودند : اكثريت قريشي و اقليت شرافتمند بني هاشم. هجرت پيامبر (ص) به مدينه هم مانع كينه آن ها نشد.

2-    عده كمي كه به حمايت از آن حضرت پرداختند مواضع دو پهلو داشتند و عده اي سرگردان و متحير بودند. مردم مكه در فضاي غبارآلود سياسي در مواضع خواص قرار داشتند. آن ها در بن بست اين كه از حضرت حمايت بكنند يا نكنند نهايتاً حمايت نكردند.

 

 




:: موضوعات مرتبط: متن سخنرانی استاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 931
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : سه شنبه 27 مهر 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');