مرزهای شناوراستعمارگران
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 119
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 635
بازدید ماه : 2150
بازدید کل : 186687
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

استعمار به  سبک جدید و قدیم + نقشه و تصاویر

استعمار به سبک جدید و قدیم + نقشه و تصاویر

برآورد حاکمیت سرزمینی برخی قدرت های بین المللی در عصر کنونی گواهی بر پابرجایی رگه هایی از استعمار قدیم است.

روز گذشته خبری در رسانه های اروپایی منتشر شد، خبری که حکایت از وجود اختلافی دیرینه میان بریتانیا و اسپانیا دارد. بر مبنای این خبر دولت بریتانیا اسپانیا را به نقض حاکمیتش در جبل الطارق متهم و اعلام کرده است که  کشتی های اسپانیایی بارها به صورت غیر قانونی و بدون اطلاع وارد آب های این کشور شده اند! در همین رابطه هوگو سویر وزیر مشاور انگلیس در امور خارجی در بیانیه ای اعلام کرد:« این تجاوز مکرر در داخل آب های منطقه ای انگلیس در جبل الطارق نقض آشکار حاکمیت انگلیس از طرف یک کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا است و ما این موضوع را به عنوان مسئله ای فوری مطرح خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، این مسئله جدیدترین اختلاف دیپلماتیک بین انگلیس و اسپانیا در خصوص این منطقه به شمار می آید که اسپانیا حدود 300 سال پیش آن را به انگلیس واگذار کرد اما مقامات اسپانیایی درحال حاضر می خواهند آن را بازپس بگیرند.

صحبت از ترسیم قلمرو سرزمینی کشورها را می توان از مباحث جدیدی دانست که از زمان تشکیل دولت – ملت ها تا کنون رایج بوده است. پیشتر و در گذشته های دور حدود سرزمینی کشورها بر مبنای قدرت نظامی آن ها تعیین می شد، لذا استیلا بر مناطقی که هزاران فرسنگ از سرزمین های یک کشور فاصله داشت امری غریب به نظر نمی آمد.

اکنون و با وجود قوانین متعدد حقوق بین الملل در ترسیم چگونگی خطوط مرزی، حقوق دریایی و هوایی، اختلاف های سرزمینی آن هم در نقاطی که فاصله زیادی با سرزمین های یک کشور دارند، امری غیر طبیعی به نظر می آید، امری که آن را به دوران استعمار قدیم نسبت می دهند.

فارغ از دیدگاه هایی مبنی بر وجود استعمار نوین در سطح جامعه بین المللی در قرن بیستم و سپس تداوم آن در قرن بیست و یکم که مدام از سوی شماری از نظریه پردازان مطرح می گردد، بایستی دانست هم چنان رگه هایی از استعمار قدیم را می توان در جهان امروزی مشاهده نمود، استعماری که از جهات مختلف حضوری معین و مشخص دارد.

یکی از نمودهای استعمار قدیم را می توان در وجود حاکمیت های ملی بر سرزمین هایی مشاهده نمود که از کشور مادر هزاران کیلومتر فاصله دارد. بریتانیا در این زمینه از سایر کشورها پیش رو تر بوده و هم چنان داعیه مالکیت بر شماری از سرزمین ها در قاره های دیگر را در سر می پروراند. منطقه مورد مناقشه جبل الطارق جزو این سرزمین ها محسوب می شود. بریتانیا که این جزیره واقع در جنوب شبه جزیره ایبری را اداره می کند اخیرا اعلام کرده است که کشتی های اسپانیایی که قای قهای دیگری را تعقیب می کردند حاکمیت انگلیس
را در این منطقه نقض کرده اند.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه اسپانیا که خواست نامش فاش نشود در این ارتباط اظهار داشته که آب های مورد مناقشه متعلق به اسپانیا بوده است و قایق های اسپانیایی به منظور جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی مانند قاچاق توتون یا صید غیرقانونی به گشت زنی در آب های اسپانیا پرداختند.

مناقشه فوق ما را بر آن داشت که با نشان دادن نقشه هایی از وجود استعمار قدیم در عصر کنونی در رابطه با حاکمیت برخی قدرت ها بر سرزمین هایی بسیار دور پرده برداریم، امری که نشان می دهد هم چنان دو استعمار قدیم و جدید در کنار یک دیگر در جهان امروز ترک تازی می نمایند. در زیر هر یک از نقشه ها توضیحاتی ارائه شده است.

مناطق تحت استعمار بریتانیا در گذشته ی نه چندان دور.

نقشه و پرچم بریتانیا.

بریتانیا در شمال غربی اروپا واقع شده است.

مستعمرات بریتانیا در سال 2015. نقشه فوق به وضوح نشان می دهد که بریتانیا مناطقی با هزاران کیلومتر فاصله از سرزمینش را تحت تصرف درآورده است.

استعمار بریتانیا در طول زمان های متعدد موجب تغییر فرهنگ بسیاری از ملل شده تا آن جا که شمار کثیری از کشورها امروزه به زبان انگلیسی سخن می گویند. نقشه فوق کشورهایی که زبان مادری شان انگلیسی بوده را با آبی پررنگ و کشورهایی که انگلیسی در آن ها زبان غالب می باشد را با رنگ آبی کم رنگ نشان می دهد.

نقشه فوق منطقه جبل الطارق را که یکی از مستعمرات بریتانیاست نشان می دهد. فاصله جبل الطارق تا خاک بریتانیا هزاران کیلومتر برآورد می شود.

جبل الطارق از اهمیت سوق الجیشی بی نظیری برخوردار می باشد. این تنگه دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس وصل نموده و حدفاصل دو قاره آفریقا و اروپا می باشد. اسپانیا در شمال جبل الطارق و مراکش در جنوب آن قرار دارد، حال آن که مالکیت آن در اختیار بریتانیاست!

نمایی دیگر از مناطق تحت سیطره بریتانیا.

کشور فرانسه نیز از قدیم الایام مناطق وسیعی در نقاط مختلف دنیا را تحت سیطره خویش داشت.

تصویر فوق مستعمرات فرانسه را در بازه ای از تاریخ نشان می دهد.

نقشه و پرچم فرانسه.

مستعمرات فرانسه در سال 2015. فرانسه نیز به مانند بریتانیا در مناطق مختلفی از جهان سرزمین هایی را تحت تصرف در آورده است.

فرانسه دومین آب های وسیع سرزمینی در جهان را به خود اختصاص داده است.

مناطق که به زبان فرانسه سخن می گویند. آبی پررنگ: زبان مادری شان فرانسوی است. آبی دوم: زبان اداری شان فرانسوی است. آبی کم رنگ: زبان دوم شان فرانسوی است. مناطق سبز رنگ نیز اقلیت های فرانسوی زبان را نشان می دهد.

نمایی دیگر از مستعمرات فرانسه.

ایالات متحده آمریکا با وجود آن که از پیشینه فرانسه و بریتانیا در استعمار سایر جوامع برخوردار نیست اما با  تبدیل شدن به یک قدرت بلامنازع در ابتدای قرن بیستم جهت سیطره بر مناطقی خارج از سرزمین های آبی اش کوشید.

ایالات متحده در پهنه ی جهان.

مناطق آبی 50 ایالت آمریکا را نشان می دهند. مناطق بنفش سرزمین های گنجانده شده به آمریکا را نشان داده و مناطق سبز قلمرو و سازمان های در اختیار ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. مناطق زرد مناطق ثبت نشده مشترک المنافع را نشان داده و مناطق قرمز مناطق مورد منازعه را نشان می دهد.

مناطق فوق تحت انحصار اقتصادی ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

مناطق مشخص شده قلمرو سرزمینی ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.

کشور کوچک هلند نیز در گذشته نه چندان دور سرزمین های وسیعی را به استعمار در آورده بود.

امپراطوری استعماری هلند در گذشته. نقاط نارنجی مکان های فعالیت هلند در جهان را نشان داده و مناطق سبز رنگ مستعمرات این کشور است.

نقشه فوق کشور هلند در اروپا و دو سرزمین تحت حاکمیت این کشور در دریای کارائیب واقع در آمریکای لاتین را نشان می دهد.

یکی از مناطق تحت سیطره هلند در آمریکای لاتین.

اسپانیا دیگر کشوری است که در گذشته های دور امپراطوری عظیمی در سراسر جهان ایجاد نموده بود.

مستعمرات اسپانیا در 1898.

اسپانیای کنونی. جزایر قناری واقع در نزدیکی مراکش که در تصویر نشان داده شده است جزو سرزمین های اسپانیا محسوب می شود.

 

عمده کشورهای اروپایی در طول تاریخ جزو کشورهای استعمارگر بوده اند. کشور دانمارک نیز از این امر مستثنی نبوده است. تصویر فوق نقشه و پرچم این کشور را نشان می دهد.

دانمارک در میان اتحادیه اروپا.

مستعمرات کنونی دانمارک شامل جزیره پهناور گرینلند و جزایر فارو.

پرتغال دیگر کشور اروپایی است که پیشینه ای به درازای تاریخ در زمینه استعمار از خود به جای گذارده است. تصویر فوق مستعمرات پیشین پرتغال را نشان می دهد.

نقشه کنونی پرتغال.

مستعمرات پرتغال تا ابتدای قرن بیستم. کشورهای نارنجی در ابتدای این قرن از پرتغال استقلال یافته اند. مناطق سبز رنگ جزو کنونی خاک پرتغال هستند.

زبان پرتغالی زبان اصلی در کشورهای قرمز رنگ است. در مناطق صورتی رنگ نیز این زبان رایج می باشد.

نقشه فوق نقشه اجامع است که خاک اتحادیه اروپا و مناطق سرزمینی اعضای این اتحادیه را در خارج از سرزمین های اروپایی با پرچم هر یک از کشورها نشان داده شده است




:: موضوعات مرتبط: تحلیل منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : چهار شنبه 21 مرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');