نامزدهای ریاست جمهوری آمریکادرباره ایران
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 117
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 659
بازدید ماه : 2174
بازدید کل : 186711
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

این هفته رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا وارد فاز جدیدی شد و دو نامزد جدید تصمیم خود را برای حضور در عرصه مقدماتی انتخابات اعلام کردند. این دو نفر مارک روبیو، سناتور ایالت فلوریدا، از حزب جمهوری خواه و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق از حزب دموکرات بودند.

هیلاری کلینتون، ۶۷ ساله، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و همسر بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده، روز یکشنبه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد. کلینتون برای دومین بار پس از سال ۲۰۰۸ است که نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا می شود. او نخستین بار در انتخابات مقدماتی در برابر رقیب آن زمان خود باراک اوباما شکست خورد و ناکام ماند. اعلام نامزدی کلینتون نه در یک گردهمایی حزب دمکرات، بلکه از طریق شبکه اجتماعی توییتر و پخش نواری ویدیویی در اینترنت صورت گرفت.

این در حالی است که باراک اوباما پشتیبانی خود را از نامزدی وزیر خارجه پیشین خود اعلام کرد و گفت هیلاری کلینتون وزیر خارجه برجسته‌ای بود و به اعتقاد وی می‌تواند رئیس‌جمهوری برجسته نیز بشود. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز نیز از نامزدی کلینتون برای ریاست جمهوری آمریکا استقبال کردند.

اگر حزب جمهوریخواه، هیچ زنی را برای احراز این پست نامزد نکند، کلینتون اولین زن در تاریخ انتخاباتی آمریکاست که از سوی یکی از دو حزب عمده نامزد شده است. در واقع باید منتظر ماند و دید که سنت شکنی در تاریخ ایالات متحده دوباره تکرار خواهد شد و بعد از باراک اوباما که به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست انتخاب شد آیا هیلاری کلینتون نیز به عنوان نخستین زن برنده انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ خواهد شد یا خیر.

از سوی دیگر و در جبهه جمهوری خواهان نیز مارکو روبیو، با اعلام نامزد شدن خود در انتخابات گفت که معتقد است ظرفیت منحصر به فردی برای رییس‌جمهور شدن دارد. وی همچنین به انتقاد از کاندیداتوری هیلاری کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات آمریکا پرداخت.

سناتور ایالت فلوریدا ، هیلاری کلینتون را فردی دیروزی و قدیمی توصیف کرد که می خواهد آمریکا را به گذشته باز گرداند. او همچنین عنوان کرد که دولت اوباما امتیازات خطرناکی به ایران داده است. به عقیده روبیو آمریکا با کنار گذاشتن امتیازات خطرناک این دولت به ایران و خصومت این دولت(اوباما) با اسرائیل، بار دیگر رهبری دنیا را بدست خواهد گرفت. سناتور روبیو معتقد است توافق هسته ای در آینده تنها نگرانی بین المللی را درباره ایران کاهش نمی دهد، بلکه چشم انداز جنگ و رقابت تسلیحاتی را در خاورمیانه افزایش می دهد.

روبیو که در سال ۲۰۱۰ به عنوان سناتور فلوریدا انتخاب شد، سومین جمهوری‌خواهی است که آمادگی خود را برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی به طور رسمی اعلام کرده است. از این حزب تا کنون دو سناتور به نام‌های تد کروز، از تگزاس و رند پاول از کنتاکی نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۱۶ اعلام کرده‌ اند.

تد کروز یک منتقد سرسخت دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و دموکرات‌هاست. وی پیش از این انتقاد از نامزدهای احتمالی دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ را آغاز کرده بود و درباره هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود که او چهره فساد واشنگتن است. وی ماه گذشته به اظهارات باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا که گفته بود: چه عجله‌ای برای تحریم ایران وجود دارد؟ واکنش نشان داد و گفت عجله به خاطر وجود یک ایران هسته‌ای است که بزرگترین تهدید امنیت ملی پیش روی آمریکا به شمار می‌رود. عجله به خاطر این است که یک سال تحریم‌ها علیه ایران کاهش یافته تا دنبال سلاح هسته‌ای باشد.

رند پاول نیز از شاخه نوگرای حزب جمهوری‌خواه است و سابقه یک سخنرانی ۱۳ ساعته بر ضد باراک اوباما را در سنا دارد. پاول سیاست‌های دولت آمریکا و هم‌حزبی‌هایش را در خصوص تحریم‌های ایران و کوبا، استفاده از پهپاد و جاسوسی از حریم شخصی مردم بارها زیر سؤال برده‌است. او همچنین طرفدار کوچک‌تر شدن ارتش آمریکا است.

بااین وضعیت، اولویت بخشیدن به سیاست خارجی می تواند به ضرر رند پاول تمام شود. از سوی دیگر، مسئله امنیت ملی می تواند به نفع سناتورهای جمهوری خواهی مثل مارکو روبیو و تد کروز تمام شود که همواره از مواضع تند و جنگ طلبانه ای نسبت به ایران برخوردار بوده اند و خواهان اعزام نیروی زمینی بیشتر به عراق برای مهار داعش هستند.

تد کروز، رند پاول و مارک روبیو هرسه از چهره‌های محبوب در میان جناح محافظه‌کار تی پارتی هستند. تی پارتی جنبش سیاسی است که در مقابل سیاست‌های رئیس جمهور کنونی قد علم کرد که شعار دولت کوچک‌تر – مالیات کمتر را مطرح کردند و اوباما را متهم به داشتن افکار و برنامه های چپی و سوسیالیستی می کنند.

یکی دیگر از نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان جب بوش، فرماندار پیشین و برادر جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا است. کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی، پل رایان، سناتور ویسکانسین، ریک پری، فرماندار تگزاس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ ، سناتور سابق ریک سنتوروم نیز از دیگر گزینه هایی هستند که نامشان مطرح شده است.

گمانه زنی هایی نیز درباره احتمال کاندیدا شدن اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین وجود دارد. واکر ، طی سخنانی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اعلام کرده بود تنها در صورتی جمهوری خواهان می توانند به پیروزی برسند که یک نیروی تازه نفس، جدید و خارج از واشنگتن را برای رویارویی با هیلاری کلینتون انتخاب کنند. واکر کلینتون را بازنده بزرگ انتخابات ۲۰۰۸ نامید و اعلام نمود اگر جمهوری خواهان بتوانند ایده های جدید را مطرح نمایند او شکست خواهد خورد.

فرماندار ایالت ویسکانسین گفته در صورت نامزدی قطعی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق اتمی با ایران را لغو می کند. اما واکر فاقد تحصیلات دانشگاهی است اگر چه تاریخ ممکن است به واکر کمک کند. ۱۲ رئیس جمهور در تاریخ آمریکا وجود دارند که مدرک دانشگاهی نداشته اند. این افراد شامل جورج واشنگتن و ۱۰ فرد دیگر در قرن ۱۹ می شود که شامل آبراهام لینکلن هم هست.

رقابت ها چگونه پیش خواهد رفت

در جبهه دموکرات ها اوضاع تا حدودی مشخص است و هیلاری کلینتون، شانس بسیار زیادی برای کسب نامزدی حزب دارد. کلینتون بر خلاف دور اول نامزدی خود، این بار احتمالا نباید از داشتن یک رقیب جدی درون حزبی بیم داشته باشد، زیرا تا کنون در صفوف حزب دمکرات رقیبی جدی برای او دیده نشده است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما نیز ظاهرا تصمیم دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او عملا در برابر کلینتون شانسی ندارد. البته گمانه زنی هایی نیز مبنی بر احتمال نامزد شدن جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا نیز وجود دارد. دیگر گزینه های مطرح دموکرات ها سناتور الیزابت وارن از ماساچوست، اندرو کوئومو فرماندار ایالت نیویورک و مارتین اومالی فرماندار ایالت مریلند هستند.

اگر چه هيلاري کلينتون در حال حاضر محبوب است و در اولين نظرسنجي هاي مربوط به انتخابات رياست جمهوري در صدر قرار دارد اما او با مشکلاتي نیز روبه رو خواهد شد. اولين مشکل، سن وي است که در روز انتخابات رياست جمهوري شصت و نه سال خواهد داشت. آخرين ماههاي حضور وي در وزارت امور خارجه آمريکا نيز با مشکلات جسماني اش همراه بود.

ضعف ديگري که جمهوري خواهان مطمئنا از آن بهره برداري خواهند کرد مديريت وي در زمينه حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي ليبي است. اين حمله به قيمت کشته شدن چهار آمريکايي تمام شد. همچنین کلینتون به تازگی با رسوایی استفاده از ایمیل شخصی برای نامه های اداری و رسمی در دوران مسوولیتش در وزارت امورخارجه رو به رو شده است.

یکی دیگر از بزرگترین نقاط ضعف کلینتون با توجه به عضویتش در حزب دموکرات این است که وی دوستدار سیاست خارجی تهاجمی (بازها) است که باراک اوباما از موافقت او با جنگ عراق علیه خودش در سال ۲۰۰۸ استفاده فراوانی کرد.

در جبهه جمهوری خواهان رقابت بسیار داغ است و چندین کاندیدا وجود دارند که به همین دلیل تا زمان شروع انتخابات مقدماتی نمی توان حدس زد اوضاع برای آنها چگونه پیش می رود. به نظر می‌رسد رقابت‌ها در حزب جمهوری‌خواه آمریکا بیشتر بین چهره‌های محافظه‌کار محبوب در جنبش تی‌پارتی مانند تد کروز، رند پاول و جب بوش باشد. بدون شک اگر جب بوش، در انتخابات شرکت کند و وارد رقابت ها شود، در میان جمهوری خواهان پیشتاز خواهد بود و تجربه ی فرمانداری و نام خانوادگی که در میان جمهوری خواهان دارای اعتبار می باشد را یدک خواهد کشید. البته هنوز نام خانوادگی وی مشکلاتی را به بار می آورد. نه تنها به خاطر این که برادرش در نزد افکار عمومی همچنان نامحبوب است، بلکه این ایده که سومین نفر از اعضای یک خانواده، رئیس جمهور شود احتمالا از سوی کل رای دهندگان قابل پذیرش نیست.

چگونگی برگزاری انتخابات در آمریکا
مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۸ نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ۱۳۹۵) برگزار می شود. فرد منتخب که پنجاه و هشتمین رئیس‌جمهوری این کشور خواهد شد، از روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ مسئولیت ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده خواهد گرفت. در صورتی که تعداد نامزدهای هر یک از دو حزب جمهوری خواه و یا دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری بیش از یک نفر باشد، آنها وارد انتخابات درون حزبی می شوند تا در نهایت نامزد برگزیده برای شرکت در انتخابات معرفی شود.

در ایالات متحده آمریکا انتخابات بیش از آن که در میان احزاب مختلف جریان داشته باشد، میان رقبای داخل یک حزب صورت می‌گیرد و تنها در آخرین مرحله و چند هفته مانده به برپایی انتخابات عمومی، نامزدهای احزاب رو در روی یک‌دیگر قرار می‌گیرند. هر فردی که قصد داشته باشد در انتخابات شرکت کند، ابتدا باید در سلسله مراتب حزب خود به پیروزی دست یابد. هر یک از نامزدها باید در انتخابات مقدماتی در سطح ایالتی به پیروزی دست یابند و رقبای خود را از صحنه خارج کنند.

در سطح دولت فدرال، رییس جمهور از راه یک سیستم دو مرحله‌ای انتخابات می‌شود. از یک سو توسط مردم و از سوی دیگر توسط هیأت‌های انتخابی موسوم به «الکترال کالج» برای ۴ سال برگزیده می‌شود. مردم هر ایالت در نظام انتخاباتی آمریکا به صورت جداگانه و مستقل از ایالت‌های دیگر، همزمان در روز انتخابات نمایندگان کنگره‌ سنا،افرادی موسوم به الکترال کالج را انتخاب می‌کنند. تعداد الکترال کالج هر ایالت برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگره‌ی فدرال به اضافه‌ی دو (که همان تعداد نماینده‌ سنای هر ایالت در سنای فدرال است) می‌باشد. تعداد الکترال کالج‌ها، ۵۳۸ نفر در کل کشور هستند که برای کسب ریاست جمهوری باید ۲۷۰الکترال کالج کسب شود.




:: موضوعات مرتبط: تحلیل روز , ,
:: بازدید از این مطلب : 817
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : شنبه 29 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');