نفوذ فزاینده ایران
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 130
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 672
بازدید ماه : 2187
بازدید کل : 186724
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...


تودی‌زمان: نفوذ فزاینده ایران در خاورمیانه ترکیه را به حاشیه رانده است

                             

یک روزنامه ترکیه‌ای در گزارشی نوشت که با افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه، نقش ترکیه در تحولات منطقه در حال به حاشیه رانده شدن است.

 
پایگاه خبری روزنامه "تودی‌زمان" در گزارشی به افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران و همچنین به حاشیه رانده شدن ترکیه پرداخت

تودی‌زمان نوشت: در حالی که ایران و عربستان در حال نزاع برای برتری در خاورمیانه و از طریق جنگ نیابتی در لبنان، عراق، سوریه و هم اکنون در یمن هستند به نظر می‌رسد ترکیه قدرت منطقه‌ای خود را به‌خصوص پس از گرم شدن نسبی روابط میان ایران و آمریکا به‌دلیل توافق هسته‌ای در حال از دست دادن است.

این روزنامه ترکیه‌ای نوشت: ایران از مبارزان شیعه در بازپس‌گیری شهر تکریت از داعش حمایت کرده است، از سوی دیگر ترکیه از این موضوع مضطرب شده که ایران نقش اصلی را در مبارزه با داعش ایفا کرده است.

همچنین تضعیف موضع تقابلی میان ایران و آمریکا تحت توافق آزمایشی با قدرت‌های بزرگ در زمینه مذاکرات هسته‌ای و عملیات نظامی عربستان علیه حوثی‌ها در یمن نشان از تغییر در زمینه تأثیر قدرت‌های منطقه‌ای داشته و به نظر می‌رسد ترکیه در این زمینه در پایان بازنده است.

"فاروق لوغ‌اغلو" رهبر حزب مخالف جمهوری خلق ترکیه تأکید کرد که با وجود توافق هسته‌ای و تأثیر مثبت آن بر شرایط مزیت‌های اقتصادی و سیاسی، ایران امروز در حال رشد در منطقه است این در حالی است که ترکیه نه تنها در حال باختن در زمین در خاورمیانه است بلکه روابط خود با غرب را نیز در حال از دست دادن است.

لوغ‌اغلو که با هفته‌نامه زمان صحبت می‌کرد، گفت: توازن قوا در حال تغییر بوده و ترکیه به‌دلیل وخیم شدن روابطش با آمریکا و اروپا در حال به حاشیه رانده شدن در جهان عرب است. تحت این شرایط، آمریکا به‌دنبال شریک استوارتر و قابل پیش‌بینی‌تری در منطقه است.

لوغ‌اغلو یکی از دیپلمات‌های سابق ترکیه نیز به شمار می‌آید و بین سال‌های 2001 تا 2005 سفیر ترکیه در آمریکا بوده است.

وی همچنین افزود که آمریکا با بهبود روابط با ایران نه تنها منطقه خلیج فارس را برای جریان ایمن نفت تأمین خواهد کرد و نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ایران را برطرف می‌کند بلکه نگرانی‌های امنیتی اسرائیل از ایران را نیز فرو خواهد نشاند.

این دیپلمات سابق ترکیه‌ای گفت: ترکیه همچنان در تعاملات آمریکا در نزدیک شدن به منطقه مهم خواهد بود اما آمریکا تکیه کمتری به مشارکت ترکیه خواهد کرد.

ترکیه از سوی کشورهای غربی متهم شده که با حمایت از گروه‌های سنی در خاورمیانه از جمله اخوان المسلمین در حال حمایت از سیاست‌های تفرقه‌ای است.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه روز 27 مارس پس از یک سکوت شش‌ماهه تماس تلفنی با یکدیگر داشتند. این تماس پس از آغاز عملیات نظامی عربستان علیه یمن بوده است.

آمریکا تمایل دارد که از پایگاه‌های ترکیه برای انجام عملیات هواپیمای بدون سرنشین و همچنین عملیات نظامی ممکن برای بازپس‌گیری موصل از داعش استفاده کند و در صورتی که آنکارا بتواند این خواسته آمریکا را اجابت کند این تحول می‌تواند به گرمتر شدن روابط دوجانبه میان واشنگتن و آمریکا منتهی شود.

ایران و 1+5 در اوایل آوریل به چارچوب توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران برای دست‌کم یک دهه دست یافتند که گامی رو به جلو برای دستیابی به توافق نهایی است.

"مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه از این توافق استقبال کرد اما مقامات ترکیه‌ای گفته‌اند که توافق هسته‌ای ایران را به آمریکا نزدیک خواهد کرد و عامل دیگری برای افزایش نفوذ تهران در منطقه خواهد شد.

روزنامه تودی زمان نوشت: اردوغان روز 7 آوریل سفر رسمی به ایران داشته و با "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران دیدار داشت. با وجود آنکه روحانی از اردوغان در مراسم رسمی استقبال کرد اما هر دو رئیس جمهور در کنفرانس خبری خود بیانیه‌ای که برای رسانه‌ها ارزش داشته باشد اعلام نکردند و تنها اردوغان اعلام کرد که ترکیه می‌تواند در موضوع یمن به میانجی‌گری بپردازد، اگرچه کارشناسان معتقدند که ترکیه تنها می‌تواند به‌عنوان یک تسهیل کننده در این روند به ایفای نقش بپردازد این در صورتی که است که ایران و کشورهای عربی که عملیات نظامی در یمن را آغاز کرده‌اند با ایفای نقش ترکیه موافقت کنند.

این در حالی است که اردوغان پیش از سفر به ایران به‌شدت از تهران انتقاد کرده و گفته بود که ایران در تلاش برای سیطره بر خاورمیانه بوده و باید نیروهای خود را از عراق، سوریه و یمن به عقب براند. اما ایران هرگونه پشتیبانی از حوثی‌ها در یمن را رد کرد.

"یوشکا فیشر" وزیر خارجه سابق آلمان در مقاله‌ای در روزنامه تودی زمان نوشت که نزاع سنی و شیعه در اسلام در روند ژئوپولیتیک منطقه منعکس شده و عربستان سعودی و اسرائیل از توافق هسته‌ای غرب با ایران خشنود نیستند.

اردوغان از عملیات نظامی عربستان در یمن حمایت کرده و به نظر می‌رسد موضعی ضدایرانی اتخاذ کرده است اما این تصمیمی که ترکیه اتخاذ کرده به باخت وی منتهی خواهد شد.




:: موضوعات مرتبط: تحلیل روز , ,
:: بازدید از این مطلب : 734
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : یک شنبه 23 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محمد اسلامی در تاریخ : 1394/1/23/7 - - گفته است :
سلام برادر عزیز.. اگر مایل به لینک بنده شدید امر کنید ماهم شما را لینک کنیم و اگر مایل نبودید حداقل بنده حقیر رو دعای خیر فرمایید.. در پناه الله.. یاعلی مدد


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');