جنجالی ترین زن سینما
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 579
بازدید ماه : 2094
بازدید کل : 186631
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

جنجالی ترین زن سینما

http://images.hamshahrionline.ir/images/position36/2011/6/tahmineh-milani.jpg


تهمینه میلانی، کارگردان سینمای ایران را می توان پر حاشیه ترین سینماگر زن لقب داده. چرا؟ این گزارش را بخوانید:

تهمینه میلانی حتی برای کسانی که سینما را به شکل حرفه ای پی گیری نمی کنند،نامی آشنا است. دلیل اصلی این ماجرا به نوع نظرات تند و تیزش درباره مردان و و نوع نگاه «ستیزه جو» به آن ها فیلم هایش باز می گردد. بارها اعلام کرده «فمینست » نیست اما ظاهرا دم دست ترین تعریف از منش و روش او همین نام باشد.

تازه ترین جنجال خانم میلانی احضاریه ای است که چند روز پیش به دست او رسید. روزنامه اعتماد در بازنمایی این اتفاق ضمن تشریح ماجرا ، روایت میلانی را هم منتشر کرده است .به نوشته اعتماد، در این احضاریه آمده بود او به دلیل انتشار فیلمنامه «شهرزاد» باید ظرف سه روز خودش را به دادسرای فرهنگ و رسانه برساند. تهمینه میلانی هم در واکنش گفت: وقتی فیلمنامه «شهرزاد زن هزار و یك شب» را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر كردم، به خاطر متن باشكوه و حماسی آن كه حاصل سه سال از عمرم است، منتظر تشویق و تقدیر بودم، اما متاسفانه روز گذشته ( یک شنبه) احضاریه ای به دست من رسید كه از دیدن آن دچار شوك شدم. در این احضاریه اعلام شده بود من با این كتاب كه توسط انتشارات كتابسرا منتشر شده به تبلیغ علیه نظام پرداخته ام. این اتهام اخیر یكی از چهار اتهامی است كه در سال 81 نیز به تهمینه میلانی نسبت داده شده بود و با اینكه این كارگردان 12 سال پیش نیز تجربه مشابهی درباره فیلم «نیمه پنهان» داشته با اظهار تعجب درباره این اتهام افزود: این كتاب تمام مراحل قانونی را برای انتشار طی كرده و در تابستان سال 93 منتشر شده است. من امیدوار بودم كه روزی بتوانم فیلمنامه «شهرزاد» را بسازم و حتی به بنیاد سینمایی فارابی هم پیشنهاد كردم از آن به عنوان یك اثر فاخر حمایت كند: چون معتقدم فیلمنامه «شهرزاد» حتی قابلیت این را دارد كه به عنوان یك سریال بین المللی مقابل دوربین برود. این فیلمنامه روایت حماسی بانویی را نقل می كند كه چگونه با درایت، خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونریزی می پردازد. من فیلمنامه «شهرزاد» را با الهام از داستان «هزار و یك شب» و «تلخون» صمد بهرنگی نوشتم و خوشحال بودم كه در دولت تدبیر و امید، این كار پس از سال ها توانسته مجوز بگیرد و عرضه شود.

اوین، اوج جنجال

تهمینه میلانی پیش تر سابقه احضاریه و رفتن به زندان را درکارنامه داشته است. 12 سال پیش یعنی در سال 1381 به خاطر ساخت فیلم «نیمه پنهان» در حالی كه این فیلم بر پرده سینماها بود، دستگیر شد.

روزنامه‌ها چهار جرم «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» را اتهامات وی اعلام کرده بودند اما خود او می‌گوید که هیچگاه تفهیم اتهام نشد. اوی چهار روز در انفرادی و چهار روز در بند عمومی زندان اوین به سر برد .

میلانی حالا در گفت و گویش با اعتماد پرده از آن ماجرا برداشته: متاسفانه در آن سال من برای فیلمی به زندان افتادم و پنچ سال گرفتار دادگاه ها شدم كه هم پروانه ساخت داشت و هم پروانه نمایش. آنها مرا متهم به «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همكاری با گروه های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» كردند و بعد از دستگیری، چهار روز را در انفرادی و چهار روز را در بند عمومی زندان اوین به سر بردم. قاضی آن پرونده بعد از پنج سال اعلام كرد كه مدارك كافی برای اتهامات وجود ندارد و من تبرئه شدم.

حاشیه های برنامه هفت

تهمینه میلانی دو بار در برنامه تلویزیونی هفت حاضر شد و هر بار هم با حاشیه به پایان رسید. این اتفاق پیش تر هم در برنامه «شب شیشه ای» رضا رشیدپوررخ داد بود. او آبان ماه امسال به بهانه «آتش بس 2 » مهمان محمود گبرلو شد اما حرف های او خیلی زود واکنش خبرگزاری فارس را با تیتر: «توهین وقیحانه تهمینه میلانی به اعتقادات مذهبی مردم» را به همراه داشت. در بخشی از یادداشت این خبرگزاری آمده بود: در شرایطی که حتی افرادی با کم‌ترین درجه هوشی نیز می‌دانند این روزها ایران در یک جنگ نابرابر گسترده قرار دارد؛ «افسانه خواندن» دشمن و منکر شدن دشمن، حرف ساده لوحانه ای بود که خانم کارگردان با اعتماد به نفسی عجیب در رسانه ملی از آن سخن گفت و دست و پا زدن های مجری در توضیح و توجیه حرف های وقیحانه او راه به جایی نبرد.

میلانی هم با نگارش یادداشتی پاسخ داد: در اینکه کشور بزرگ و ثروتمند ایران، دشمن دارد و خیلی هم دارد، شکی نیست. طبعا این دشمنان در پی منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند و در این میان، بسیاری از کشورها در نبود فضای فرهنگی مناسب که گناه آن بر گردن سیاستگزاران فرهنگی و هنرمندان ماست، کالاهای فرهنگی خود را جهت کسب سود، از طریق صدها کانال ماهواره و... صادر می نمایند، که در این میان کشور ترکیه مثال زدنی است. اما نمی توان کوتاهی، عدم کار آمدی و کم کاری خود را با استفاده ازکلمه دشمن به گردن آنها انداخت و آسیب های اجتماعی که گاه سهوی و گاه بدلیل کم کاری و حتی عدم کارشناسی در اعمال سیاست های فرهنگی، بوجود آمده است را به بهانه سوء استفاده ی دشمن، نادیده گرفت و مسئولیت را از گردن خود برداشت. ...

تهمینه میلانی پیش تر سابقه احضاریه و رفتن به زندان را درکارنامه داشته است. 12 سال پیش یعنی در سال 1381 به خاطر ساخت فیلم «نیمه پنهان» در حالی كه این فیلم بر پرده سینماها بود، دستگیر شد.

برنامه هفت در فروردین 90 هم حاشیه ساز شد. این تیتر به نقل از او تا مدت ها مورد بحث و جدل بود:« همه مردم ایران عقده ای هستند!» میلانی این بار روبروی فریدون جیرانی ( مجری) و مسعود فراستی (منتقد) نشسته بود تا درباره فیلم «یکی از ما دو نفر» گفت و گو کنند. بعد از آن رسانه ها علیه میلانی نقدهای تندی نوشتند و البته او هم در صدد توضیح منظورش بر آمد.

دعوای لفظی با فرزاد حسنی

دوئل با مسعود فراستی تنها درگیری خانم میلانی نیست. او پیش تر با فرزاد حسنی درگیری لفظی پیدا کرده بود. ماجر از این قرار است که برنامه «سینما صدا» که به نقد و بررسی آخرین ساخته تهمینه میلانی یعنی سوپراستار اختصاص یافته بود با پایانی غیر منتظره به اتمام رسید.تهمینه میلانی که به شدت از نقدهای وارده بر فیلمش خشمگین بود با صدایی بلند و لرزان خطاب به حسنی گفت: من از اول قصد نداشتم در این برنامه حاضر شوم و شما اصرار کردید که من به این برنامه بیایم. وی هم چنین با بیان اینکه فرزاد حسنی قصد معروف کردن خود را دارد گفت: این حرف ها را شما دیکته کرده اند تا به من بگوئید، چرا که من فیلم سازی مستقل هستم . من قبل از برنامه از شما پرسیدم که با آن افراد خاص که آن بالا نشسته اند سر و کاری ندارید ؟ که شما گفتید من از جایی خط نمی گیرم و من را برای آمدن به این برنامه فریب دادید.

ماجرا نامه به فراهانی

بعضی حواشی هم هستند که به گفته میلانی خودش در آن ها نقشی نداشته. تازه ترین آن مربوط به شایعه ای است که چند روز اخیر در برخی سایت ها منتشر شد؛ با عنوان «نامه ای به دخترم گلشیفته فراهانی»میلانی این گونه اقدام ها را تلاشی برای «ترور شخصیت فرهنگی و هنری» اش می داند: نگارش این نامه از طرف من به هیچ عنوان صحت ندارد. این مطلب و مطالب مشابه آن برای ترور شخصیت فرهنگی و هنری من منتشر می شود و كاملامشخص است كه عده ای دنبال خراب كردن من هستند. كسانی كه من را می شناسند متوجه می شوند كه این نامه لحن و ادبیات من را ندارد. من هرگز در هیچ نوشته یی با لحن دستوری و تحكمی با كسی حرف نمی زنم.قضاوت كردن كار هر كسی نیست و من به خودم اجازه نمی دهم درباره رفتار و زندگی كسی داوری كنم.

مسیر فیلمسازی خانم کارگردان

تهمینه میلانی معماری خوانده اما به خاطر زمینه علاقمندی اش به سینما به این حرفه كشیده شد. او كارش در سینما را سال 1360 با فیلم توقیفی «خط قرمز» مسعود كیمیایی به عنوان منشی صحنه شروع كرد . همزمان هم طراحی صحنه و دستیاری كارگردانی را به تجربیاتش افزود تا با یك پشتوانه مناسب كارش را شروع كند. میلانی سال 68 با كارگردانی«بچه های طلاق» نامش را سر زبان ها انداخت و با «افسانه آه» توانایی خود را اثبات كرد. با فاصله ای یك ساله «كاكادو» را ساخت و بعد از آن میان دو فیلم دیگرش یعنی «دو زن» و« نیمه پنهان» فاصله افتاد. او در دهه هشتاد هفت فیلم ساخت فیلمسازی فعال لقب گرفت. آخرین فیلم او «آتش بس 2» است که به فروش بالایی دست یافت. پر حاشیه ترین فیلمش در چند سال اخیر هم «سوپر استار» است که به مناسبات پشت پرده سینما می پردازد و همین زمینه برخی انتقادها علیه او را به همراه داشت.

 منیژه خسروی




:: موضوعات مرتبط: اخبارتحلیلی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : چهار شنبه 24 دی 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');